Začátek školy

1. 9. 2023
Ve třetím díle si Iva Hadj Moussa bere jako téma konec prázdnin. Mnoho dětí se musí vrátit do každodenní školní rutiny, mnoho nastupuje do lavic vůbec poprvé. Pro dětskou psychiku je to poměrně velký a výrazný moment. O tom, jak jej co nejlépe zvládnou si s Ivou povídá dětská psycholožka Hana Žáčková. Ten tlak vytváříme my - 3. minuta Nechte prvňáčky rozkoukat se ve škole aspoň tři měsíce. Pak teprve hodnoťte - 5. minuta Vyhrožování školou. Jak moc škodí poznámky typu Počkej, oni tě v té škole srovnají - 8. minuta Jak povzbudit nezdravě vyděšené dítě? - 10. minuta Začněte otázkou PROČ? Proč by děti měli vědět, proč vlastně chodí do školy. - 12. minuta Očekávání rodičů jako past na dětskou duši - 15. minuta Nenechávejme je v tom samotné. Všechno má nějaké řešení. - 19. minuta Přece nepůjde na učňák aneb proč nepotlačovat vlohy a ctít řemeslo - 23. minuta Příprava na nový denní režim, co když celé prázdnin vstával po obědě? - 26. minuta Mobily a displeje. Dohoda s dětmi je těžká, ne nemožná. - 29. minuta Děti potřebují odpočinek. I kdyby nechtěli. Kolik kroužků je hodně? Chvála dětské nudy - 31. minuta Domácí úkoly jako strašák a pruda. Proč je nedělat v 17 hodin. Křivka výkonosti. - 35. minuta Školní rána jako zkouška sebeovládání rodiče. Odkládání budíku je zlo. - 38. minuta Nutit děti do snídaně? - 41. minuta
Ve třetím díle si Iva Hadj Moussa bere jako téma konec prázdnin. Mnoho dětí se musí vrátit do každodenní školní rutiny, mnoho nastupuje do lavic vůbec poprvé. Pro dětskou psychiku je to poměrně velký a výrazný moment. O tom, jak jej co nejlépe zvládnou si s Ivou povídá dětská psycholožka Hana Žáčková. Ten tlak vytváříme my - 3. minuta Nechte prvňáčky rozkoukat se ve škole aspoň tři měsíce. Pak teprve hodnoťte - 5. minuta Vyhrožování školou. Jak moc škodí poznámky typu Počkej, oni tě v té škole srovnají - 8. minuta Jak povzbudit nezdravě vyděšené dítě? - 10. minuta Začněte otázkou PROČ? Proč by děti měli vědět, proč vlastně chodí do školy. - 12. minuta Očekávání rodičů jako past na dětskou duši - 15. minuta Nenechávejme je v tom samotné. Všechno má nějaké řešení. - 19. minuta Přece nepůjde na učňák aneb proč nepotlačovat vlohy a ctít řemeslo - 23. minuta Příprava na nový denní režim, co když celé prázdnin vstával po obědě? - 26. minuta Mobily a displeje. Dohoda s dětmi je těžká, ne nemožná. - 29. minuta Děti potřebují odpočinek. I kdyby nechtěli. Kolik kroužků je hodně? Chvála dětské nudy - 31. minuta Domácí úkoly jako strašák a pruda. Proč je nedělat v 17 hodin. Křivka výkonosti. - 35. minuta Školní rána jako zkouška sebeovládání rodiče. Odkládání budíku je zlo. - 38. minuta Nutit děti do snídaně? - 41. minuta
43 minut
43 minut
Poslouchej mě
- 13. 10. 2025O realitě pěstounstvíPřijmout dítě s bolestnou minulostí není snadné. Lucie Baliharová, sociální pracovnice a průvodkyně pěstounů, v rozhovoru s Ivou Hadj Moussou vysvětluje, co všechno obnáší náhradní rodičovství – od prvního rozhodnutí přes spolupráci s úřady až po chvíle, kdy rodina čelí krizi.37 minut
- 6. 10. 2025(Ne)ohrožené děti: Co se děje za zavřenými dveřmiTomáš Morávek, ředitel centra (Ne)ohrožené děti, popisuje realitu, která zůstává často za zavřenými dveřmi – násilí, zanedbávání, systémová selhání i bolestné příběhy, které ne vždy končí dobře. Jak můžeme pomoci? A proč není mlčet nikdy dobrá volba?41 minut
- 29. 9. 2025Závislosti u dětí a dospívajícíchCo dělat, když dítě experimentuje s drogami? Jak mluvit o závislosti? A jak ji vůbec poznat? Michael Bruer, terapeut a zakladatel projektu „Nebuď smažák“, sám prošel peklem závislostí. V rozhovoru s Ivou Hadj Moussa sdílí svůj příběh, zkušenosti z léčeben i rady pro rodiče, kteří chtějí být svým dětem oporou.42 minut
- 22. 9. 2025 Skauting: výchova k zodpovědnostiLetní tábor bez mobilu, vaření pro celý oddíl, stavění stanu v dešti… a přesto šťastné děti? Ředitel Skautského institutu Miloš Říha přináší pohled na skauting jako přirozenou školu života, která dětem pomáhá vyrůst v zodpovědné, odolné a spokojené lidi.36 minut
- 15. 9. 2025Milovat nestačí: Jak pochopit osobnost dítětePsycholožka a autorka knihy Milovat nestačí Šárka Miková mluví o tom, proč je při výchově zásadní znát osobnostní typ dítěte. Proč to, co funguje na jedno, může u druhého úplně selhat? A jak můžeme jako rodiče podpořit silné stránky dítěte, místo abychom je nevědomky potlačovali?40 minut
- 8. 9. 2025Příroda jako lék pro dětskou psychikuJak může příroda pomoci dětem zvládat stres, posilovat jejich duševní odolnost a zklidnit přetíženou mysl? Psycholog Adam Táborský mluví s Ivou Hadj Moussou o tom, proč je důležité nechránit děti před každým nepohodlím. I krátký pobyt venku může změnit víc, než si myslíme.38 minut
- 1. 9. 2025Jak pomoct dětem zvládnout návrat do školy po prázdnináchZačátek školního roku může být pro děti i rodiče náročný. Návrat do režimu, spánkový deficit, přetížení, tlak na výkon. Moderátorka Iva Hadj Moussa si do tohoto dílu pozvala školní psycholožku Milenu Toman, se kterou mluví o tom, jak zvládnout první týdny školy s co nejmenším stresem. Společně řeší otázky kolem úkolů, kroužků, ranního vstávání i toho, co dělat, když dítě odmítá jít do školy.46 minut
- 16. 6. 2025O životě s ADHDADHD, které vás dožene až v dospělosti. Klára Kubíčková mluví o životě s diagnózou, kterou dlouho nikdo nepojmenoval. O roztěkanosti, vině, rodičovství – i o tom, jak moc pomůže, když vás někdo konečně pochopí.33 minut
- 9. 6. 2025Nechci si vybírat mezi rodinou a pracíJak těžké je vrátit se po rodičovské zpět do práce? A proč se o tom pořád mluví hlavně jako o problému žen? Andrea Bohačíková, zakladatelka platformy M.arter, v otevřeném rozhovoru s Ivou Hadj Moussou popisuje realitu rodičů, kteří se snaží skloubit práci a péči o děti. Mluví i o stereotypním pohledu zaměstnavatelů, chybějící podpoře a o tom, co by se mělo změnit, aby měli rodiče reálnou volbu.38 minut
- 3. 6. 2025Jak chudoba ovlivňuje dětskou psychikuPsycholožka a psychoterapeutka Eliška Kodyšová vysvětluje, jak chudoba ovlivňuje dětský život – od raného vývoje a vztahů s rodiči až po výkon ve škole, sebevědomí a duševní zdraví. Proč děti z nízkopříjmových rodin častěji zažívají úzkosti, vyloučení nebo problémy s chováním? A co mohou udělat rodiče, školy i společnost, aby negativní dopady zmírnily?23 minut